Panamagie

Deze weblog gaat over onze emigratie ervaringen (2006 - 2011). We hebben een herbebossings en toerisme bedrijf. We ontvangen gasten in onze bed en breakfast en bos-tuin. Zie www.hotelheliconiapanama.com Voor de tuin, zie: www.tanagertourism.com Ecotoerisme is belangrijk - ECO betekent voor ons 'Ecological and Community Oriented'. Nieuwe blogs met meer fotos, zie: www.panamagic.wordpress.com Volg ons ook op facebook: Heliconia Inn e-mail naar: tanagertourism@gmail.com

woensdag, augustus 20, 2008

De Panamese verkeersregels

Ik probeer uiteraard efficient om te gaan met mijn tijd en combineer van alles in Santiago. Op woensdag heb ik in Santiago een 5 uur durende sessie voor het rijbewijs-certificaat bijgewoond, georganiseerd door een geregistreerde rijschool. Na betaling van 60 dollar en deze sessie met bijbehorende testen zal het certificaat melden dat ik geschikt ben om examen te doen voor een panamees rijbewijs. Na 5 uur spaans supersnel gerebbel, slideshow met veel wetten en regels en ook schokkende videos van gevolgen van dronken chauffeurs, kregen we een theorie test. En iedereen was al zo moe! 30 meerkeuze vragen.

Ik hoefde geen praktijk te doen want ik heb een rijbewijs (mijn verlopen Mozambikaanse...). Een andere jongen ook niet, want die kwam voor een uitbreiding van zijn huidige rijbewijs. De rest, voor de eerste keer, moest ook even praktijk rijden. Justino, onze werknemer, moest ook, maar het was nog niet goed genoeg... hij moet meer oefenen voor ze het certificaat zullen uitreiken.
En omdat het tenslotte gaat om het begrijpen van de wet en regels, moeten op vrijdag (de 1e) terugkomen om de resultaten op te halen en te bediscussieren enne als je de testen goed hebt krijg je dus je certificaat. Je mag er 6 van de 30 fout hebben - als ik de uitslag heb zal ik die hier eerlijk vermelden in de haken (GESLAAGD!!)

En dan nu wat weetjes uit de lessen: de panamerican highway is in panama per definitie van de wet een internationale ‘carretera’ en GEEN autopista (snelweg) behalve bij chorrera. Dat betekent dat je er maximaal eigenlijk maar 100 mag rijden, tenzij anders aangegeven uiteraard. Panama heeft slechts 4 autopistas en ook slechts 4 voetgangersverkeerslichten, en van beiden is er geen een in Veraguas.

De “calle decima” in Santiago (die bij de terminal voor diegene die er zijn geweest) is eigenlijk een avenida en dus een voorrangsweg (calles zijn secundaire urbane wegen), en er is sinds kort boven een kruising aldaar waar het altijd chaos is, het eerst verkeerslicht van Veraguas provincie gemonteerd. Maar gelukkig doen ze het nog niet: ze knipperen slechts en doen nog niet aan rood en groen...

En sinds Mariato, waar we een huis huren, meer dan één geasfalteerde weg heeft, hebben we sinds vorige week ineens meer verkeersborden dan auto’s!

0 Comments:

Een reactie posten

<< Home