Panamagie

Deze weblog gaat over onze emigratie ervaringen (2006 - 2011). We hebben een herbebossings en toerisme bedrijf. We ontvangen gasten in onze bed en breakfast en bos-tuin. Zie www.hotelheliconiapanama.com Voor de tuin, zie: www.tanagertourism.com Ecotoerisme is belangrijk - ECO betekent voor ons 'Ecological and Community Oriented'. Nieuwe blogs met meer fotos, zie: www.panamagic.wordpress.com Volg ons ook op facebook: Heliconia Inn e-mail naar: tanagertourism@gmail.com

maandag, mei 31, 2010

was centrum

Tot voor kort behoorden wij tot het merendeel van de wereldbevolking die geen wasmachine bezat. Maar niet meer dus. Nu we een hotelletje hebben en in de vochtige tropen wonen is het na 15 jaar zover: we hebben een wasmachine met droger gekocht.
Toch hebben we hem nog niet gebruikt…

In Panama’s steden zijn vele winkels en zo ook in Santiago. We hadden nogal veel spaarpunten bij de Do-It Center en het apparaat was al lang geleden uitgezocht. Het washok naast de keuken is er op gebouwd, met waterafvoer en electiciteit. Maar grote dingen kopen kost tijd hier en dus op een vrijdag toog Loes zonder auto naar Santiago om het apparaat te bestellen, voor het geval het niet op voorraad was. De keuze werd gemeld aan de verkoopster, wasmachine op electriciteit droger op gas... en er bleek nog een apparaat in de winkel te staan. Heel goed. Nadenkend vroeg ik of we nog dingen er bij moesten kopen voor de installatie. Ja... een gasfles en zijn verbinding met slang enzo. Die hadden we al. En een buigbare aluminium afvoer buis voor de hete lucht. Die verkochten ze ook. Heel goed. En een “hembra” voor de gasaanvoerslang...
OK, betalen dan. Korting? Niet als je je punten wilt gebruiken... OK. De punten gaven 166 dollar korting en moeten inderdaad in een keer opgemaakt worden dus dat leek beter. Of ik de bedrijfsstatuten bij me had.... eh? Nee hoezo? Als je de punten inlevert voor de korting moeten ze je bedrijfsstatuten zien. Maar die hebben we toch aan jullie gegeven toen we de bedrijfsrekening opende? Die hebben jullie in het archief.... De dame ging naar achteren. Lastig. Chef erbij. Het moet echt. Als een soort identificatie. Het is niet zo dat ze niet kennen daar. Als ik kom weten de meeste kassa dames zo de rekening van tanager op te zoeken... OK zei ik, ik ben hier niet met de auto, ik kom dinsdag om het apparaat op te halen, ik kan dan een kopie meenemen toch? Dat was goed. Ik mocht betalen. Met cheque. Dat kan alleen als je een vast telefoonnummer heb want hun computer moet zo’n nummer registreren. Nu is er in het hele Mariato district geen vaste normale telefoon te bekennen en dat had al eerder problemen opgegeven, maar de oplossing is dat ik het telefoon nummer van de aannemer in Santiago gebruik. Dat weten ze bij de Do-it en de chef vond het goed.

Dinsdag ging ik met Justino en de auto naar Santiago. Het apparaat stond keurig in plastic ingepakt. Er waren vier man nodig om het apparaat op de auto te laden. De dag ervoor had ik nog eens goed in ons washok gekeken en het leek me wel handig om een langere gasslang te kopen en haken om het aan de muur te bevestigen en een kraan, want op de waterbuis zat gewoon een dopje. Ik vroeg ook hoelang de afvoer slang van het water bij de machine was. 6 tot 8 voet zei men. Dat leek lang genoeg.
Justino dacht dat ik een T-stuk voor de kraan nodig had en dat leek me wat overdreven. Er zijn immers genoeg andere kranen in het huis en zelfs een extra in het washok.

Affijn, zo ons best gedaan. De hele Moreno familie kwam erbij. De heren om de machine af te laden en naar het hok te brengen en de dames om dit technisch gemak in het huishouden te bewonderen en de kinderen om met de verpakking te spelen...

Laat het apparaat nu twee waterslangen voor aanvoer hebben... toch die T moeten kopen... en de stekker zit aan een veel te kort snoer.... en de afvoerwater buis is inderdaad wel 6 voet maar zodanig gemonteerd dat ie links uitkomt terwijl ons afvoer gat rechts zit....

Inmiddels hebben we een T gemonteerd en extra buizen tegen de muur gemonteerd naar de afwatering en dachten we dat we met een goede stekkerdoos als verlengsnoer er te zijn.... blijkt de stekkerontvangstdoos geen stroom te hebben...

Ondertussen heb ik de amerikaanse gebruiksaanwijzing gelezen en stapelt de was zich op, maar morgen komt de aannemer met de electricien!

Voor een foto van het wascentrum en andere photos zie
http://www.flickr.com/photos/tanagertourism

Labels:

0 Comments:

Een reactie posten

<< Home